Veelgestelde vragen

Lees eerst de Hoe het werkt-pagina voor een beknopte uitleg. Elke aangeboden dish heeft een eigen (voor)bereidingstijd, gereedtijd en afhaaltijd. De dishes kunnen worden gereserveerd zolang de reserveringstimer loopt. Hieronder vind je meer uitleg over deze tijden en het Mamadishes proces.

De dishes

  • Thuiskoks kunnen met hun account meteen dishes toevoegen aan hun persoonlijke pagina. Deze worden eerst opgeslagen als concept. De liefhebbers zien de concepten niet.
  • Concepten kunnen gewijzigd worden naar tevredenheid. Mag de dish de wereld in? Dan wordt hij aangemeld ter activatie.
  • Na aanmelding van een dish checken wij of deze voldoet aan onze standaarden (zie “Vragen van koks” voor meer informatie). Als de dish klopt, activeren wij hem op het platform.
  • Een geactiveerde dish kan worden aangeboden aan alle liefhebbers in de directe omgeving. Deze dishes zijn voor iedereen zichtbaar. De titel en herkomst van het gerecht kunnen niet meer worden gewijzigd.

De (voor)bereidingstijd

  • Dit is een tijdvak vóór de gereedtijd van maximaal 3 uur.
  • Zodra de (voor)bereidingstijd van een dish ingaat, komt de reserveringstimer op 0 te staan. Het is dan voor liefhebbers niet meer mogelijk om de dish te reserveren.
  • Op dit punt weet een thuiskok hoeveel porties er zijn gereserveerd en hoeveel mee’eters er met een eigen maaltijdbak komen.
  • Bij het aanbieden van een geactiveerde dish kan een thuiskok een tijdvak kiezen dat nodig is om de dishes te bereiden én in te pakken. Maar ook om bijvoorbeeld inkoop te doen zodat er niet méér ingrediënten worden gekocht dan nodig is.
  • De (voor)bereidingstijd kan bij ieder aanbod van een dish gekozen worden. Die kan variëren afhankelijk van het aantal porties die worden aangeboden.

De gereedtijd

  • De gereedtijd van een dish wordt door een thuiskok gekozen bij het aanbieden van een actieve dish.
  • Vanaf deze tijd staan de maaltijden klaar om opgeschept te worden in de maaltijdbakken van de liefhebbers. Nemen ze die niet mee? Dan zorgt de thuiskok voor een maaltijdbak.
  • We doen ook een proef met bezorging binnen bepaalde postcodes. Thuiskoks regelen zelf maaltijdbakken om dishes in mee te geven aan de Mamadishes bezorger.

De afhaaltijd

  • Dit is een tijdvak ná de gereedtijd van ook maximaal 3 uur en is alleen van toepassing op afhaaldishes.
  • De thuiskok kiest, net als bij de (voor)bereidingstijd, een ‘afhalen tot’ tijd.
  • In dit tijdvak staat de thuiskok klaar om dishes af te geven aan liefhebbers en eventueel de Mamadishes bezorger. Een praatje maken mag, maar alleen een ‘hallo’ is ook prima!

De reserveringstimer

  • De timer telt af vanaf het moment dat een dish word aangeboden, en loopt af op het moment dat de (voor)bereidingstijd ingaat.
  • Een aangeboden dish kan worden gereserveerd door liefhebbers zolang de timer nog loopt.

Een thuiskok voorbeeld:

Je weet dat je ongeveer 1 uur doet over het koken en inpakken van je dish. Omdat je misschien nog extra ingrediënten moet halen, kies je een (voor)bereidingstijd van 1,5 uur. Je wil graag dat liefhebbers vanaf 18:00 komen afhalen. Dat betekent dat je dish tot 16:30 gereserveerd kan worden omdat dan de (voor)bereidingstijd ingaat. Je hebt tijd tot 20:00u om klaar te staan voor afhalers, dus je kiest een ‘afhalen tot’ tijd van 2 uur. Zo simpel is het!

Dish vergoeding

De vergoedingen voor een dish worden bepaald door de thuiskoks. Hier zijn op geen enkele manier commissiekosten aan verbonden.

Verwerkingskosten

De verwerkingskosten bedragen € 0.50 per gereserveerde portie met een minimumbedrag van € 1,00 (incl. BTW).

Bezorgkosten

De bezorgkosten bedragen € 3.50 per bezorgdish (incl. BTW).

Transactiekosten

De transactiekosten zijn de exacte kosten die nodig zijn om de betaling en mogelijke annuleringen in orde te maken.

Reservering annuleringen (mee’eters)

Annuleren van een reservering kan zolang de timer van de betreffende dish nog loopt. Annuleren kan vanuit de bestelgeschiedenistegel op de Mijn Mamadishes pagina. De vergoedingen en (mogelijke) bezorgkosten worden binnen 14 dagen terug op de rekening van de liefhebber gestort.

Aanbod annuleringen (thuiskoks)

Ook de thuiskok kan een aangeboden dish annuleren zolang de timer nog loopt. Annuleren kan vanuit de tegoeden tegel op de Mijn dishes pagina. De vergoedingen, verwerkingskosten en bezorgkosten worden binnen 14 dagen terug op de rekening van de liefhebber gestort.

Wie mag er thuiskok worden?

Elke thuiskok vanaf 16 jaar mag meekoken binnen het platform. Het platform is niet bedoeld voor beroepskoks of bedrijven.

Kan ik elk gerecht aanbieden als dish?

Wij checken alle dishes voordat ze aangeboden kunnen worden. Hierbij kijken we alleen naar de titel en naar de herkomst. We staan voor huisgemaakte, voedzame en authentieke gerechten. Voldoet jouw dish daaraan? Dan activeren we je dish en wordt deze zichtbaar onder jouw profiel voor alle liefhebbers in je buurt.

De titel en herkomst van een dish kunnen niet meer worden gewijzigd na activatie.

Waarom moet ik me ook bij Online Payment Platform registreren om een dish aan te kunnen bieden?

Wij laten de vergoedingen voor jouw dishes uitkeren door onze betalingspartner. Jouw rekeningnummer wordt niet bij ons opgeslagen, maar bij deze partij. Daarom heb je als kok zowel een account bij ons nodig, als bij Online Payment Platform BV. Dit kan makkelijk en snel geregeld worden. Je registreert je eenvoudig via een link op de Mijn profiel of Mijn aanbod pagina.

Hoe kan ik mijn dish aanbieden voor bezorging?

We doen een proef met een Mamadishes bezorgservice, maar alleen binnen bepaalde postcodes. Als jouw postcode binnen ons bezorggebied valt, kun je ervoor kiezen of je je dish wil laten afhalen door buurtgenoten, of door een bezorger van Mamadishes.

Kan ik een aangeboden dish annuleren?

Komt er iets tussen? Zolang de timer van een dish aanbod nog loopt, kan een aangeboden dish geannuleerd worden. Dit doe je vanuit de tegoedentegel op de Mijn aanbod pagina.

Als er al reserveringen staan, nemen wij contact met deze mensen op. Het is niet de bedoeling dat je dit te vaak doet. Als je drie keer een dish annuleert als er al wel reserveringen zijn, dan gaat je account op slot. Je dient dan contact met ons op te nemen om je account weer te ontgrendelen.

Zijn er nog geen bestellingen op jouw dish geplaatst? Dan kun je het aanbod verwijderen zonder gevolgen.

Wanneer ontvang ik mijn tegoeden?

Na de gereedtijd gaan alle tegoeden voor een dish voor 48 uur bij ons in verwerking. Je vindt deze dish in de tegoedentegel op je profiel. Hierna wordt het verwerkt door onze betalingspartner voordat het op jouw bankrekening komt. Dan verschijnt het bedrag in de uitkeringstegel. Afhankelijk van je bank kan dit langer duren. Hou rekening met maximaal 7 werkdagen. Heb je het hierna nog niet ontvangen? Bekijk waar je dish zich bevindt en neem contact op met ons (tegoedentegel) of Online Payment Platform BV (uitkeringstegel).

Ben ik aansprakelijk bij klachten?

Wij zijn aansprakelijk voor een juiste werking van het platform en alle gebruikers hiervan te voorzien van correcte informatie.

Het is jouw verantwoordelijkheid om je te houden aan de hygiëneregels, je ingrediënten te checken op allergenen en hier goed over te communiceren met mee’eters. Wij bieden hier een overzicht van allergenen met voorbeelden van ingrediënten.

In overeenstemming met de algemene voorwaarden, stellen wij ons niet verantwoordelijk voor de gevolgen van uitwisseling van maaltijden tussen thuiskok en liefhebbers in enige vorm dan ook.

Wat kan ik doen bij een klacht over een liefhebber?

Heb je een klacht over een mee’eter? Meld het zo snel als mogelijk aan ons, dan gaan wij ermee aan de slag. Zo neem je contact met ons op.

Van welke koks kan ik een dish reserveren?

Het is alleen mogelijk om dishes te reserveren die worden aangeboden binnen een straal van maximaal 3 kilometer rond je locatie. Bij Mamadishes draait het tenslotte om ontmoetingen in je eigen wijk.

Tot wanneer kan ik een dish reserveren?

Je kunt tot op de dag zelf reserveren. Tot hoe laat precies, dat verschilt per thuiskok en per gerecht. Check daarom altijd de timer!

De koks moeten genoeg tijd hebben om de gerechten te bereiden en in te pakken. Daarom geven ze zelf een (voor)bereidingstijd aan bij het aanbieden van een hun dish. De timer loopt dus tot de (voor)bereidingstijd ingaat.

Wanneer kan ik een dish afhalen?

De thuiskoks kiezen zelf een tijdvak waarin hun dishes mogen worden afgehaald. Tijdens het kiezen van een dish wordt altijd duidelijk het tijdvak aangegeven, zodat jij kunt zoeken op een tijd die jou uitkomt.

Moet ik zelf een maaltijdbak meenemen?

Het is niet verplicht om je eigen bak mee te nemen, maar we raden het wel aan. Je eigen bakje meenemen scheelt afval, dus beter voor het milieu! Je kunt ook een bakje krijgen van je thuiskok. Bij je bestelling kan je voor iedere geselecteerde afhaaldish aangeven of je je eigen maaltijdbak wilt meenemen.

Hoe kan ik betalen?

Als je een reservering plaatst kun je betalen via iDeal. Op dit moment zijn er geen andere betalingswijzen. Betalingen vinden plaats via onze betalingspartner Online Payment Platform BV.

Kan ik een reservering annuleren?

Komt er iets tussen waardoor je niet meer kan afhalen? Zolang de timer van een gereserveerde dish nog loopt, kan een reservering van een dish geannuleerd worden. Dit doe je in de bestelgeschiedenistegel op de Mijn Mamadishes pagina.

Kan ik meekoken?

Je kunt je eigen account als mee’eter altijd upgraden naar thuiskok. Dit kan via de gegevenstegel op de Mijn profiel pagina. Kijk ook op de Hoe het werkt-pagina voor de koks om meer te leren over hoe je aan de slag kunt. Als thuiskok kun je uiteraard ook dishes bestellen bij andere koks.

Ik heb een allergie of intolerantie voor bepaald voedsel. Hoe weet ik dat mijn dish veilig is?

Tijdens het bestellen kun je voedselgroepen uitsluiten door middel van een filter. De thuiskoks geven aan welke ingrediënten ze gebruiken in hun dishes, waarbij ze rekening houden met de 14 bekende allergenen die ook in de professionele horeca worden gehanteerd. Ook hanteren ze de hygiënevoorschriften die gebaseerd zijn op die van de horeca.

Heb je een ernstige allergie? Dan raden we je aan om bij een professionele eetgelegenheid te bestellen.

Wat kan ik doen bij een klacht of misbruik die ik wil melden?

Heb je een klacht over je bestelling of een thuiskok? Meld het zo snel als mogelijk aan ons, dan gaan wij ermee aan de slag. Zo neem je contact met ons op.

Is je dish niet geleverd? Wordt er niet opengedaan? Bestaat het adres niet? Meld het binnen 24 uur bij ons!